Binnenkort makkelijker inloggen bij de Bibliotheek! 

Goed nieuws! Alle openbare bibliotheken gaan samenwerken met één inlogsysteem. Met jouw account kun jij straks inloggen bij jouw eigen bibliotheek, de Iguana App en de online Bibliotheek, waar je behalve e-books ook luisterboeken kunt lenen.

't Veens Cultuuruurtje: Lezing Matthäus Passion

woensdag 5 april 2023
19:30 - 21:30

Locatie Bibliotheek Nijkerkerveen/'t Veense Hart
Categorie Alle leeftijden
Tags Lezing 't Veens Cultuuruurtje
Prijzen
  • Aanmelden gratis
Download Toevoegen aan agenda
Terug

't Veens Cultuuruurtje: Lezing Matthäus Passion

De Matthäus-Passion vertelt het lijdensverhaal van Jezus Christus, vanaf het Laatste Avondmaal tot zijn kruisiging, zoals dat is beschreven in het Evangelie van Matthäus. In de Matthäus-Passion van Bach is Jezus vooral een mens die verschrikking na verschrikking meemaakt: marteling, verraad door zijn dierbaren en een eenzame dood. Een intens verhaal dat nog steeds aanspreekt. Want of je nu gelovig of niet gelovig bent, het verhaal goed kent of niet, of veel of weinig weet over de muziek, de Matthäus zit vol menselijke en emotionele thema's die iedereen herkent. Iedereen kan geraakt worden door de enorme zeggingskracht van Bachs muziek.

Bach componeerde de Matthäus bijna 300 jaar geleden, voor de kerkdienst op Goede Vrijdag. Maar over het precieze jaar waarin het muziekstuk voor het eerst geklonken heeft, zijn de geleerden het nog niet helemaal eens. Waarschijnlijk vond de eerste uitvoering van de Matthäus plaats tussen 1725 en 1728 of in 1729. Meestal wordt 11 april 1727 als premièredatum genoemd. Zeker is wel dat Bach de Matthäus voor het eerst uitvoerde in de Thomaskirche in Leipzig, waar hij werkte. En in de jaren daarna paste Bach het werk in ieder geval nog een aantal keren aan.

Na Bachs dood in 1750 raakte de Matthäus-Passion in vergetelheid. Het zou ruim honderd jaar duren voordat de componist Felix Mendelssohn de Matthäus herontdekte en in Berlijn met overweldigend succes liet uitvoeren. Sindsdien is de Matthäus niet meer weg te denken uit het muziekleven, vooral in Nederland. Al in 1870 klonk de eerste Matthäus-Passion in ons land, en sinds 1899 ging dirigent Willem Mengelberg het werk als vanzelfsprekend jaarlijks uitvoeren in de concertzaal. Dit was het begin van de inmiddels rijke uitvoeringstraditie van de Matthäus: ieder jaar in aanloop naar Pasen zijn er honderden uitvoeringen in Nederland door zowel professionals als amateurmusici.

Om het muziekstuk weer in zijn oorspronkelijke omgeving te laten klinken, namelijk de kerk, werd in 1922 de Nederlandse Bachvereniging opgericht. Inmiddels verzorgen zij al een eeuw de populairste uitvoering van de Matthäus in de Grote Kerk in Naarden op Goede Vrijdag. Het is duidelijk: na bijna drie eeuwen wordt iedereen nog altijd diep geraakt door dit meesterwerk.

Piet Philipse

Piet is als dirigent betrokken bij het participatie koor in 't Gooi. Zijn jaren lange ervaring als dirigent gaat hij inzetten voor dit mooie doel.

Piet Philipse studeerde orgel en koordirectie aan de Zeeuwse muziekschool bij Adriaan Fonteyn. In 1960 startte zijn loopbaan als organist in de Gereformeerde Kerk te Tiel, eerst als invaller en van 1962 met een vaste benoeming, waarna benoemingen volgde in Goes (1964), Hilversum (1975) en in de Wilhelminakerk te Bussum (1985). In september 1967 komt de eerste benoeming als dirigent. (heel populair in die tijd een jongerenkoor). Benoemingen als cantor/organist in de daaropvolgende jaren volgen in Goes, ’s-Gravenpolder, Hilversum, Huizen, Amersfoort en Bussum.

Het belangrijkste vond en vindt Piet Philipse nog steeds probeer van noten muziek te maken die mensen raakt en daar is emotie voor nodig. Durf kritisch zijn op jezelf. Neem geen genoegen met een lagere maatstaf als je een hogere kunt halen. Het publiek verwacht, en terecht, een kwaliteitsnorm die de toets der kritiek kan doorstaan. Natuurlijk zijn er verschillen in kwaliteit tussen diverse koren, denk eens aan de Engelse koorscholen of de beroepskoren in de wereld, maar het mag zijn inziens nooit een excuus zijn om onder je niveau presteren. Hij is bijna een muzikale alleseter als het over koormuziek gaat, mits muziek en tekst gezamenlijk nog wat te zeggen hebben voelt hij zich daar meestal wel bij thuis.

Op dit moment is hij als dirigent verbonden aan het door hem zelf opgerichte Vocaal ensemble Voices en het Wilhelminaconsort uit Bussum en cantor-organist bij de St.Vitusparochie in Naarden. Tevens is hij verbonden als cantor-organist aan de cantatediensten in Bussum die in de periode tussen september en mei op de derde zondag van de maand worden gehouden, waar hij verantwoordelijk is voor de liturgische opzet en de muzikale invulling van de cantatediensten.

Naast het dirigeren van zijn vocaal ensemble bespeelde hij tot 2011 ook het monumentale Flentrop orgel in de Wilhelminakerk te Bussum.

Aanmelden is gratis.


Helaas is het niet meer mogelijk om te reserveren. De reserveringsdeadline is verstreken op woensdag 5 april 2023 om 21:30